Soha nem tudhatod, mi fog történni veled egy utazás során, és minél hosszabb az út, gyakorlatilag annál nagyobb az esélye is annak, hogy megtörténik veletek valami olyan, ami „mindig csak másokkal szokott”.
Szerencsésebb esetekben csak olyan problémák merülnek fel, mint defekt, vagy hasonlók – a rosszabb esetbe jobb bele se gondolni.
De felkészülni ettől még kell rájuk: a feladat egyik része az autó rendszeres karbantartása, a másik pedig a biztosítások megkötése.
Beszéljünk most erről részletesebben.
Kötelező gépjármű felelősségbiztosítás – a nevében is benne van, hogy kötelező, tehát jó esetben erre már nem is kell külön figyelned.
De miért kötelező, és mikor van hatása az életünkre?
Tegyük fel, hogy történik egy kisebb koccanás az utad során, ráadásul a Te hibádból – ez bárkivel előfordulhat, és egyébként is nagyon ritka az eset, hogy egy balesetnél mindkét fél vétlen legyen.
Hogy ne neked kelljen ebben az esetben a zsebedbe nyúlnod, a megkötött kgfb-d alapján a károsultat a biztosítód fogja kifizetni.
A kötelező biztosítás tehát más kárára vonatkozik – de mi a helyzet a tiéddel?
A casco lényege, hogy a rendszeresen befizetett biztosítási díjért cserébe a biztosító megtéríti a Te autódban keletkezett kárt.
Értelemszerűen a biztosítási díj változik az autó életkorától, műszaki állapotától és a te múltadról is: ha korábban is történtek balesetek veled a te hibádból, az növelheti az összegeket.
A casco eddig egy tök jó szolgáltatás, de van egy nagy hibája: nem egészen pontosan azt az összeget téríti meg, amit te annak idején kifizettél.
Vettél egy autót annak idején 2X forintért, amit aztán ellopnak tőled 10 évvel később, és addigra már csak X forintot ér – a biztosítód ebben az esetben nem az eredeti árat, hanem a káresetet idejére érvényes árat téríti meg.
Akik abszolút szeretnék magukat anyagi biztonságban tudni, azok a CASCO mellett GAP biztosítást is kötnek.
Ez pontosan azt a rést (a gap jelentése angolul) tölti be, amit a CASCO hagy maga után.
A GAP gyakorlatilag egy vételár biztosítás, amivel megóvhatod magad a komolyabb anyagi veszteségektől.
Fontos viszont, hogy ennek előfeltétele, hogy legyen KGFB és CASCO is kötve a kocsira, ráadásul baleset esetén először ezeknek a biztosítóknak kell elfogadniuk a kártérítési követelésed jogosságát.
Másrészt: van azért meghatározva egy plafon is, tehát nem tudsz 100 milliós autókra ilyen biztosítást kötni: változó, hogy melyik biztosító mekkora maximum értékben hajlandó szerződést írni veled.
Fontos, hogy az autó vásárlását követő 90 napon belül kell megkötnöd a biztosítást az autódra.
Ez a megoldás főleg a tengerentúlon népszerű, de már Európában is egyre többen ismerik fel az előnyeit.
Az autó asszisztencia különösen azoknak éri meg, akik tényleg teljes biztonságban akarják tudni magukat, akár egy külföldi utazás során is.
Az asszisztencia szó nagyjából elmondja, miről szól ez a szolgáltatás: a lényege gyakorlatilag az, hogy bármi történik veled akár belföldön, akár külföldön, neked csak egy telefonba kerül az, hogy minden megoldódjon.
Ha tehát Horvátországban lerobbansz az autóddal a családi nyaralás során, akkor csak telefonálsz a szolgáltatódnak, és azonnal tesznek róla, hogy a probléma megoldódjon, legyen szó akár a helyszínen javítható problémáról (pl. defekt), akár autómentésről.
Amennyiben a kocsit szervizbe kell vinni, akkor a bérautó, vagy más módon történő továbbutazás költségeit is fizetik, vagy akár az adott városban történő elszállásolást is.
Nem is nagyon lehet egy oldalon belül felsorolni, mennyi problémára jelent megoldást az assistance szolgáltatás – röviden összefoglalva szinte bármire.
Ami fontos, hogy nem mindenkinek „jár” ez a típusú biztonság: komolyabban igénybevett autókra, mint pl. taxik, nem lehet ilyen biztosítást kötni, de természetesen a jármű korára és műszaki állapotára nézve is vannak igen komoly előírások.
Mikor kell megkötni?
Legalább 1 nappal az utazás előtt – de ez is mutatja, hogy akár az utolsó pillanatig is várhatsz.
Ahogy már mondtam, rengeteg veszély leselkedhet rád az úton, és nem akarhatod, hogy anyagi problémáid szülessenek egy véletlen baleset miatt.
A KGFB-nek a nevében benne van, hogy kötelező, a CASCO pedig szintén egy alapkövetelmény.
Hogy a GAP számodra fontos-e, az már csak rajtad múlik, az Asssistance pedig gyakorlatilag a kényelemről szól – ezeket ki lehet hagyni adott esetben, csak nem feltétlenül éri meg.
Döntsd el, mekkora biztonságot akarsz, és kösd meg már idejében a biztosításaidat!