A nyári gumit sokan már az elsők között emlegetik, amikor a kocsi nyári felkészítéséről van szól – én nem teszem.
Miért?
Mert az abroncscsere nem egyenértékű azzal, hogy bogároldósra cseréljük az ablakmosó folyadékot – a nyári gumicserének feltétlenül meg kell történnie, és nem nyáron, hanem már tavasszal, amikor tartósan 7 °C fölé megy a hőmérséklet.
Hogy miért?
Hogy megválaszoljuk ezt a kérdést, előbb nézzük meg, pontosan hogyan is működik egy nyári gumi!
Miért hiszik azt sokan, hogy a téli gumi alkalmas a nyári útviszonyokhoz is?
Mert a telet valahogy sokkal veszélyesebbnek tartjuk: a csúszós út ijesztőbb, mint a forró aszfalt, a hózápor üti a nyári vihart, és ha van egy olyan gumi, ami az előbbieket kibírja, az miért ne felelne meg nyáron?
Nos, a helyzet az, hogy a nyári út is lehet épp olyan veszélyes, mint a téli, viszont a téli gumi nem sokat tud tenni ilyenkor a biztonságunk életében.
A téli gumi puha és jobban barázdáltabb, hogy jobban tudjon tapadni a havas-jeges útra.
A nyári gumi azonban kemény, és egyenletesebb felületű.
Miért kell keménynek lennie?
Hogy a felforrósodott aszfalton se deformálódjon el, mivel ez rosszabb tapadáshoz és egyébként üzemanyag fogyasztáshoz vezetne.
Kényelmes megoldásnak tűnik, hogy akkor vegyünk négyévszakosat a nyári gumi helyett, és máris meg van oldva a probléma az egész évre nézve.
Ez bizonyos szempontból igaz is – ha te 95%-ban városon belül használod az autódat.
Egy nyaralás esetén azonban gyanítom, hogy hosszabb távokban kell gondolkozni nálad is – ekkor pedig már nem is olyan jó alternatíva ez.
A négyévszakos gumi jobb a télinél nyáron, de messze rosszabb a nyárinál: ahogy az lenni szokott, ami mindenre jó, az kicsit semmire se.
Éppen ezért, ha szeretnél biztonságosan utazni nyáron is a családoddal, akkor ne az abroncsokon próbálj meg spórolni.
Aki szemfüles, annak nem jelent komoly kiadást egy teljes abroncscsere sem.
Számtalan helyen lehet találni akciós áron nyári gumikat, csak még időben kell szétnézni az interneten.
Igen, az interneten: a 21. században a legszerencsésebb, ha választasz egy olyan megbízható webshopot, ahol akciós áron tudod megvásárolni a teljes garnitúrát.
Mi az előnye?
Hogy az otthon kényelméből választhatod ki nagyon gyorsan és egyszerűen az az abroncsot, amit épp a Te autódra terveztek.
Az élet folyamatos rohanás, és megértem, hogy nincs minden reggel indulás előtt időd arra, hogy még a kerekeket is ellenőrizd.
Pedig kéne.
De ha máskor nem, akkor legalább egy hosszú út előtt vedd a fáradtságot arra, hogy megnézd a guminyomást.
Ha túl kicsi a nyomás a gumikban, az jelentősen csökkenti a gumi élettartamát, ráadásul az autó nehezebben irányíthatóvá válik, sőt akár menet közben is teljesen szétroncsolódhat az anyag.
Fontos: nem csak az alacsony nyomás jelent problémát!
A túl magas keréknyomás esetén a gumi nem érintkezik rendesen a talajjal, magyarul elveszíti a rendes tapadását.
A guminyomás ellenőrzését véleményem szerint érdemes szakemberre bízni, de a szabad szemmel látható jeleket Te is észre tudod venni.
Nézd meg a kerekek oldalfalát: látsz rajtuk sérülést?
Ha bármiféle szakadást, repedést találsz rajtuk, akkor eszedbe se jusson gumicsere nélkül útnak indulni – nem éri meg kockáztatni sem az autód, sem a családod biztonságát emiatt.
Amivel még érdemes foglalkozni, az a vízen felúszás jelensége, vagy más néven az aquaplaning, megint más néven a hydroplaning.
Mondtam már korábban, hogy a nyári időjárás lehet épp annyira veszélyes, mint a téli: hát itt van erre az élő példa.
Rengeteg balesetet okoz, főleg az autópályákon, amikor a nagy záporok idején az autók gyakorlatilag felúsznak az úton álló vízre.
Hogyan történik ez?
Amikor nagy sebességgel az autó ráhajt a vízre, két lehetőség van: félrelöki maga elöl/alól, vagy tolja maga előtt – az előbbiben tudnak segíteni a megfelelő mintázatú abroncsok, amik oldalra vetik a vizet a csatornáiknak köszönhetően.
Ha viszont az utóbbi történik meg, az gyakorlatilag egy időzített bombát jelent, ráadásul úgy, hogy a sofőr észre sem veszi.
A víz folyamatosan gyűlik és gyűlik a gumi előtt, egészen addig, amíg végül a nyomása el nem éri a keréknyomásért.
Amint ezt a határt átlépi, a fizika törvényeinek megfelelően képes benyomulni a gumik alá, és gyakorlatilag a hátára venni a kereket, aminek így megszűnik a kapcsolata az aszfalttal.
Az autó gyakorlatilag irányíthatatlanná válik, és ekkora sebességnél szerintem el tudod képzelni, ez mekkora veszélyt jelent.
Mi a két fő tényező, aminek figyelembevételével el tudod kerülni a balesetet?
Az első a guminyomás: minél alacsonyabb a guminyomás, annál „könnyebb dolga van” a víznek, ezért az aquaplaning legyen a +1 ok, amiért ellenőrizteted ezt indulást előtt.
A másik a sebesség: nagy esőben vedd le egy kicsit a lábad a gázpedálról, mert minél gyorsabban mész, annál hamarabb gyűlik össze elég nagy vízmennyiség a gumik előtt.
A fő tanulság tehát az odafigyelés: ha indulás előtt és út közben egyaránt résen vagy, akkor nem érhetnek kellemetlen meglepetések.